Saturday, 5 December 2015

Budapest + Vienna + Bratislavaa

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Pada 22 Mei 2015 lepas kami telah pergi bercuti ke Budapest, Hungary.  Flight pukul 10.05 menaiki Wizzair.  Ni penerbangan tambang murah dan semua perbelanjaan ditanggung oleh hubby.  Daku bawak badan aje.  Biasanya orang kalau pergi Budapest, akan pergi Slovakia dan Viena kan sbb tempatnya berdekatan.  Tapi hubby ckp tgok dulu keadaan kat sini, kalo ok dan byk masa free barulah boleh g sana.  Sampai ke airport Budapest dah petang, jadi hubby pergi cari kaunter tiket untuk pergi ke Stesen Metro terdekat dan beli tiket metro sekali.  Ohya matawang Hungary adalah Forent tapi ada kedai2 tertentu terima duit euro.  Kami naik bas ke stesen Kobanya-Kispest. Ni kalo kat tempat kita macam TBS-BTS lah.  Cuma bas ni adalah bas local yg berhenti2, tp stesen Kobanya-Kispest ni adalah stesen terakhirnya.
 Kitaorang naik Metro ke Stesen Astoria sbb apartment kami kat situ.  Naik Metro ni sama aje macam biasa tapi lepas beli tiket kat mesin, kena verify dulu tiket kat tiang kat laluan menuju ke train tu.  Sy perasan lepas verify tu tiket tu ada lubang kecil dihujungnya.

Nampak tak tiang kat tengah2 jln tuh, kat situ lah nak verify tiket kita tuh

Kami check in kat apartment macam studio yang berhampiran dengan Great Synagogue , ada dapur meja mkn semua.  Kedudukan dia agak menakutkan dalam bangunan yang merupakan tempat tinggal orang2 tempatan. Sy tak boleh lupa lif dia, pintu lif kena tutup sendiri yg mcm gril rumah tuh...scary giler.  Lepas rehat2 kami keluar jln kaki menuju ke sungai.  Bandar Budapest ni terbahagi kepada 2 yg dipisahkan oleh sungai besar, iaitu bandar lama dan bandar baru.  Bila sampai ke tepi sungai kami pun teruja tgok feri dan tengok bangunan kat seberang sungai yang berbukit.  Kat belah sini adalah kawasan landai, belah sana kawasan berbukit.  Apalagi kami pun naik ambik feri dan menyusuri sungai selama 2 jam.  Kat bandar ni byk sgt jambatan.  Sepanjang sungai ni yg sy boleh kira adalah dalam 5 jambatan yang jaraknya xsampai 1 km pun antara satu sama lain.  Jambatan dia plak mmg berbeza rekabentuknya dan masing2 ada nama, jadi kalo sesat boleh tgok jambatan sebagai landmarknya.

Apartment 1 bilik dan ada dapur, peti ais, dapur memasak dan perkakas memasak

Seberang sungai tu lah National Gallery

Ada banyak jeti

Lepas dah balik semula ke jeti, kami menapak plak ke Great Market dia, tepi sungai berhampiran Freedoom Bridge yang warna hijau tuh.  Perghhhh ni antara favorite sy ni.  Faham2 ajelah kan kalo pasar kat europe ni mmg cantik dan bersih.  Tak jumpa setitis pun air kat atas lantai walaupun kat bahagian yg jual ayam daging ikan sumer.  Kat sini ada jual macam2, kat tingkat bawah ada jual daging, rempah, sayur, buah-buahan.  Budapest ni glamer dengan paprika iaitu serbuk cili.  Baru tau yang paprika ni boleh terus bubuh ke makanan seperti burger tuh, spagetti ker.  Tapi kami tak belilah sbb rasa mcm xbyk beza rasanya banding cili tempat lain.  Kalo dah cili tu mmg rasanya tetap rasa cili jgk kan..hehehehe. Kat tingkat atas ada jual souvenir, barangan kulit, kain bersulam, t-shirt dan macam-macam lagi.  Sy sempat beli alas meja sulam saiz sederhana dengan harga 20 euro untuk 3 helai sebelum pasar ni ditutup dengan harapan esok boleh sambung shopping lg.  Kami cari kedai makan halal dan balik ke apartment semula.

Great Market

Freedom Bridge

Ada byk saiz sulaman mcm ni, sangat cantikkan :)

Day 2

Esok pagi sedang kami jln2, kami dihulurkan ucapan salam oleh seorang muslim yg jual tiket bus Hop Off Hop On.  Dia offer kami 1 day pass untuk 20 euro seorang.  Destinasi pertama kami ke Gellert Hill Citatel, iaitu atas bukit seberang sungai sana yang kawasan dia jenis berbukit.  Dari seberang sungai sini mmg dah nampak patung seorang perempuan tengah memegang sehelai daun kat atas bukit sana.  Jadi kami naik bus utk ke sana.  Tempat ni kubu rupanya dan dari sini akan nampak keseluruhan bandar Budapest.  Lepas dah puas ambik gambar kat atas, kami pun naik bas semula dan turun balik ke Central Market.  Sy syorkan korang ambik bus hop off hop on ni sbb nak naik ke atas bukit tu mmg jauh dan memenatkan.  Kami berpusing2 kat Central Market tapi malangnya harga hari ni berbeza dari semlm, dah xder dah offer murah2 mcm semalam tuh, yelah hari ni kan sabtu ramai pelancong datang.

Tempat tunggu bas HOHO, kat sini jgk ada penjual tiket berkeliaran

Bila beli tiket HOHO ni, kita akan dapat brochure yang ada peta yang lengkap.  Budapest ni jgk glamer dgn spa sbb dulu bandar belah Citatel tu pernah ditakluki oleh empayan otthman.  Harga HOHO ni rasanya 20 euro untuk sehari.

Pemandangan dari atas Citatel

Selepas tu kami naik bas semula dan menuju ke seberang sungai semula menuju ke
Castle District.  Atas bukit ni ada macam2 tempat yg menarik dan wajib pergi seperti Mattias Church & Fisherman Bastion, National Gallery, Royal Palace.  Lepas dah puas bergambar kami pergi ke bawah bukit turun lif dan menyeberangi sungai kat Chain Bridge yang ada patung harimau itu.  Seberang tu ambik plak bas dan turun kat bus stop dekat apartment kami.

Bandar ni musnah teruk masa perang, jadi ada beberapa bahagian yang masih dalam proses baikpulih

Kami bercadang utk pergi ke Heroes SQ tapi malangnya bus ni hanya sampai jam 5 mcm tu je dan bas terakhir dah terlepas.  Heroes SQ ni jauh sikit dari sungai, boleh je jln kaki tapi kami dah tak larat dah nak jalan kaki.  Kami ditunjukkan cara untuk ke tempat tersebut dengan menaiki Metro oleh orang yang jual tiket hari tu.  Sampai aje kat tempat tu kami nampak bus hop off hop on kami tu ada tengah tunggu orang kat situ.  Heroes SQ ni tersangat luas dan kat situ ada muzium, castle, park, zoo dan spa.  Kami pun naik bas balik dan turun kat tengah bandar sbb hubby nak cari kedai Hard Rock dan Starbuck untuk beli mug.  Kedai ni berdekatan aje tapi bila tanya orang HC kat mana Starbuck, dorang ckp 'i dont know what are u talking about'.  Kami terus ke hujung kedai menuju ke Ferris Wheel tu dan jumpalah kedai starbuck kat situ.  Sy tak masuk dan tunggu hubby kat bangku luar.  Tak lama kemudian, sy tgok hubby keluar kedai dan kasi isyarat tgn tunjuk2 kat kerusi luar tu.  Pahtu bila sy bangun dan ambik beg saya dan g depan kedai tu, dia hilang.  Eiiiiii...ni yg bagi geram dengan mamat sorang ni.  Sy pun terus jln menuju HC tapi tak nampak plak bontot dia.  Pahtu confuse dan patah balik dan nampak dia dengan enaknya minum Mocha kat kerusi2 luar kedai Starbuck tuh.  Rasa nak hempuk dengan kerusi jek tgok dia ni.  Lepas ambik gambar kami bergegas ke jeti semalam tu. Bawah ferris Wheel tu jumpa 3 orang Malaysia yang tengah dtg bercuti ke Budapest.  Kami ambik tour 2 jam menyusuri sungai sbb feri ni free bila beli tiket bus HOHO tuh.  Cantik sangat Hungarian Parliment  tepi sungai ni pada waktu malam.  Merasalah jgk tengok pemandangan pada waktu malam.  Dah penat tu kami singgah kedai halal depan apartment.  Malamnya hubby tempah tiket pergi Bratislava Slovakia dan maknanya esok pagi-pagi buta kami kena keluar mengejar bas.

Heroes Sq

Depan tu HRC

Hungarian Parliment

Day 3

Pagi-pagi buta kami jalan kaki ke Stesen Astoria dan ambik tren ke Budapest Negliget.  Tp sebelum tu singgah cafe halal depan apartment untuk tapau makanan dan air.  Sampai sana jenuh tunggu kat stesen bas dlm bangunan, rupa2nya bila tanya kat kaunter pertanyaan stesen bas ke Bratislava terletak kat seberang jln kat stesen bus terbuka.  Perjalanan rasanya dalam 2 jam, bertolak jam 7.30 dan sampai jam 9.30 pagi.  Sampai stesen bas dia, aduhhh sgt daif dan kami mula bertanya2 cara nak pergi ke bandar.  Hubby ckp boleh jln kaki je tapi kami tak ada peta dan tak tau nak menghala ke arah mana.  Nasib baik ada sorang perempuan kami jumpa tlg kami beli tiket kat tiang depan stesen bas dan kami turun sama2 di bandar dan dia tunjukkan arah kota lama yang biasa pelancong pergi.  Kami bergerak menuju kota lama di atas bukit.  Selepas bergambar2 kami rasa tak de benda lagi nak buat kat situ dan hubby ambik keputusan untuk jalan kaki kembali ke stesen bas tadi dan beli tiket bus ke Vienna plak.  Yelah perjalanan dari sini ke Bratislava pun dlm sejam aje dan tiket kami pergi Budapest plak jam 7.30 malam.

Budapest Nepliget dari stesen bas ke Bratislava

Stesen bus untuk ke Bratislava, Slovakia.  Bas akan singgah ke airport Vienna dulu.  Kebanyakkan negara europe ni ada bahasa masing-masing, jadi kekadang sebutan bahasa dorang lain banding english.  Mcm vienna ni, kalo kat signboard tulis Wien.  Mcm jgk Moscow, kat Russia sebut Mosva..lebih kuranglah ejaannya sbb russia ada tulisan sendirikan.

Stesen Bas Bratislava, agak daif stesen bas ni.  Nampak perbezaan pembangunan negara ni banding negara jiran2nya yang lebih kaya.

Tiket beli kat sini, mesin ni ada depan stesen bus.  Beli tiket guna syiling euro.  Tapi kebanyakan pelancong jln kaki aje.  Rasanya harganya 1@2 euro seorang, bas dia No 206 dan dalam 4-5 stesen dari stesen bas ni.  Sebenarnya senang ajek, bila kita berdiri dipintu masuk terminal ni, trus aje ke depan dan bila dah dekat bandar tu akan nampak kota lama atas bukit.  Kat situlah kawasan tumpuan pelancong.  Dari terminal tak nampak sbb tertutup dengan bangunan.  Kami mmg xreti dan blurr sbb xplan tu nak g sini, peta pun tak ada.

Kat seberang sungai tu bandar baru dia

Masa ni ada food festival

Naik bas jam 2.00 petang dan sampai Viena dalam jam 3.15 petang.  Bas dari Bratislava ke Viena banyak dan setiap jam ada.  Stesen bas tu plak berhampiran dengan  Belvedere Palace and Museum yang femes tuh.  Kami jumpa sorang pompuan melayu yang jalan sensorang.
Berjalan di negara eropah ni mmg mudah dan kalo pergi sensorang pun ok aje.  Kami nak pergi gereja St. Stephen's Cathedral yang terbakar tu, dari palace tu mmg nampak menara gereja tuh sbb atas bukit tapi bila sampai bawah kami pusing2 mencari xjumpa.  Kami hanya ada 2 jam aje untuk jenjalan kat Viena ni dan pukul 5 kena naik bas balik ke Bratislava.  Akhirnya baru jumpa gereja ni dan punyalah ramai pelancong kat sini.  Cuma tempatnya sesak dan gereja ni terletak kat celah2 bangunan.  Lepas ambik gambar misi mencari HRC dan Starbuck plak.  Bila tanya kedai souvenir, dorang ckp 'HRC is close today'...sabar je lah kan.  Kami jumpa HRC ni berdepan dengan Starbuck.  Hubbylah yang rajin beli t-shirt kat situ, sy xbeli apa pun.  Lepas tu kami pergi ke stesen metro dan naik train ke stesen bas tadi.  Rupa2nya kat stesen bas terbuka tadi tu ada lif dan kat bawahnya ada stesen metro.  Padanlah masa turun bas tadi ada nampak ramai yang tunggu lif kat situ.  Perghhhh mmg canggih betul kan negara-negara eropah ni.  Kami bertolak ke Bratislava dan sempat jln2 kat kedai2 dlm stesen bas ni.  Sebenarnya stesen bas ni terletak kat bandar lama, bandar baru plak diseberang sungai.  Sungai ni adalah sungai yg sama yg lalu kat Budapest tu tapi kat sini arusnya agak deras.  Sungai ni puncanya dari Blackforest kat German dan ia merentasi beberapa buah negara.  Kami sampai ke Budapest dah jauh malam dan kami naik metro dan balik ke apartment kami.  Esok dah nak balik dah.

Stesen bas kat Vienna

Belvedere Palace and Museum

Perghhh besar gile tempat ni.  Kaki plak dah sakit jln dr pagi sampai ke petang tapi lemak2 masih jgk tak berkurangan huhuhuuu

Depanya ada taman dan air pancuran

St. Stephen's Cathedral

Esok pagi kami naik teksi menuju ke airport dan berakhirlah percutian kami di sini.  Dalam masa 4 hari kami boleh pergi 3 negara.  Perghhh...terasa hebat plak.  Masa balik tu sempatlah merasa yang naik Wizzair ni agak malang sbb kalo nak naik flight dia mmg hanya boleh bawak 1 beg aje free masuk kabin.  Beg kamera hubby pun dia suh masuk dalam beg backpack sy yg dah sarat tuh.  Beg masuk kabin pun kena bayar, yg free hanya beg yg boleh sumbat bawah tempat duduk aje.  Apapun sy suka Budapest ni sbb sy mmg suka bandar yang ada sungai.  Kota yg sangat cantik dan mmg mesra pelancong. Dengar sejarahnya Budapest ni mmg rapat dengan Britain pada zaman dulu, tak heranlah bandar dia cantik dan mmg dorang tumpukan pada industri pelancongan sejak dari dulu lagi.  Nak bergerak ke satu-satu tempat pun mudah dan orang-orangnya pun mesra pelancong.  Banyak restoren halal di sini terutama kedai orang turki sbb dulu belah kota lama tu pernah ditakluki oleh empayar otthomaniah.

Ok jumpa lagi.  Terima kasih sebab datang ke blog sy.

1. Salam. Tq kerana blog puan akan dijadikan panduan utk a short visit to Budapest, Vienna dan Bratislava tengah October ni, insha Allah.

Puan pernah pergi ke Krakow, Poland kan?

Kami sebenarnya nak backpacking ke eropah Timur termasuk Prague, zurich,krakow dan negara Balkan.

2. Salam. Tq kerana blog puan akan dijadikan panduan utk a short visit to Budapest, Vienna dan Bratislava tengah October ni, insha Allah.

Puan pernah pergi ke Krakow, Poland kan?