Sunday, 15 June 2014

Percutian ke London Day 1

Semoga MAS kembali kukuh dan terus menjadi penerbangan kebanggaan rakyat Malaysia

Syukur alhamdulilah dengan rezeki yang Allah beri kepada saya, pada awal bulan april yang lepas telah berjaya menjejakkan kaki di bumi London.  Impian kini menjadi nyata, ntah sedari usia berapa tahun dah impian nak pergi ke bumi London ni pun tak pasti. Semasa kecil daku suka tgok peta dan berangan2 untuk mengunjungi semua tempat yg popular pada peta tu termasuklah London.  London adalah kota yang selalu sangat orang pergi kan dan daku pun sama memasang angan untuk ke sana.  Tahun lepas patutnya daku ikut hubby tour europe tapi masa tu keadaan tak mengizinkan.  Selepas raya hari tu, kawan sy Ms. A yang belajar di Cardiff telah bertandang ke rumah. Dari situ angan2 mula menjadi nyata, ditambah pulak dengan sokongan hubby.  Hubby minta sy check harga tiket semasa MATTA Fair, lebih murah katanya.  Sementara itu daku ada bertanya2 dengan kengkawan yang berminat untuk pergi ke London.  Akhirnya jumpalah dengan kawan sepejabat yang kuat berjalan jugak seperti saya.

Pada bulan september tu, hubby bawak sy pergi booth MAS semasa Matta Fair dan dimaklumkan harga tiket murah dan boleh naik Airbus A380.  Daku bukannya tahu sgt pun pasal A380 ni, tp hubby ckp best dan besar.  Jadi beberapa hari selepas itu, daku telah menutup mata sebelah dan membeli tiket MAS untuk dua orang ke kota London.  Masa tu bergegar2 jgk tangan nak tekan keyboard sbb tak pernah plak sy membeli tiket semahal ini.

Semenjak dari itu daku telah mula membuat persiapan termasuk membaca blog blogger yang pernah bercuti ke sana, terima kasih yang tak terhingga kepada anda semua.  Percutian kami ni adalah percutian bajet, sama seperti percutian sebelum2 ini.  Itineri sy yg buat dan semua persiapan ke sana dibuat selepas mendapatkan rundingan dari Ms. A.  Pada permulaannya, MS. A yg akan jadi pemandu pelancong semasa kami di London dan Paris nanti.  Tapi entah mengapa, ada perubahan rancangan dan Ms. A ada kursus pulak semasa kami pergi ke Paris tu.  Jadi kami berdua kena pergi sendiri, selepas bincang dengan travel partner, Kak S...kami proceed dengan percutian kami tanpa Ms. A.  Yelah Ms A tengah belajar kat sana, xmo susahkan dia.  Awal tahun tu daku beli tiket train ke Paris dan tiket balik naik bas dari Paris ke London.  Ms. A pulak belikan tiket bas ke Cardiff dan dari Cardiff ke Heathrow.  Mmg pening kepala masa ini sebab kira dah lambat dah nak beli tiket train ke Paris ni, harga train sumer dah mahal.  Tu yang bila cerita ke hubby, hubby suggest kami naik train + bas.  Syukur tiket bas masih murah lagi.  Lgpun hubby ckp boleh merasai pengalaman naik feri di Selat Inggeris.  Selepas tu baru tempah hostel di Paris selama 2 malam, juga tempah online.  Jadi perjalanan kami adalah:

Kuala Lumpur-London-Paris-London-Cardiff-Heathrow-Kuala Lumpur

Beberapa minggu sebelum berlepas, terjadinya peristiwa MH370.  Masa ni terasa nak pengsan dan ada jugak terfikir untuk batalkan.  Tapi tabahkan hati dan byk berdoa semoga perjalanan kami selamat....ajal mau semuanya di tangan tuhan.

Tempahan hostel untuk Paris melalui hostel world.

Tiket bas dari Paris ke London.  Klik sini

Tiket train dari London ke Paris.  Klik sini.

Pergi sana sini naik underground dan bus guna Oyster Card.  Klik sini.  Oyster card ni boleh beli di mana-mana kaunter underground.  5 pound akan ditambah pada nilai yang kita nak dan akan dipulangkan bila kita refund card ni balik.  Sy beli 20 pound dan dikenakan byran 25 pound.  Kad ni bawa balik Malaysia sebagai kenang2an.  :)  Boleh aje nak beli setiap kali naik underground tapi pakai oyster card ni kadarnya lebih murah dan menyenangkan. Underground jgk ada capping rate, dimaklumkan oleh tuan rumah 8 pound sehari, jadi kalo dah lebih dari 8 pound dah free le.  Boleh jgk guna untuk naik bas atau feri. Bila masuk bas touch kad...bila keluar xpayah

Tiket dari London ke Cardiff

Tiket dari Cardiff ke Heathrow.  Klik sini.

Hari pertama kami bertolak sepatutnya dari KLIA pada jam 10.30 pagi.  Gigih pepagi angkut beg besar dari rumah ke LRT sbb kebetulan hubby tak ada kat rumah masa ni. Masa ni just bawa beg besar 1 dan 1 beg backpack ajek.  Kebanyakkannya adalah makanan dan sedikit pakaian.  Inner pun bawak jugak 2 set sbb Ms. A ckp inner murah beli kat Primax London ajek.  Inner beli kat Uniqlo, beli sepasang baju dan seluar sbb kat sana boleh tahan jugak sejuknya, lebih2 lagi bagi yang tak biasa sejuk macam kat Malaysia ni kan.  Kalo dok Cameroon Highland tu lain ler.

Masuk kapal terbang jadik strict sikit untuk penerbangan luar negara sbb kes MH370 tu kot, masuk ke kapal pun kena periksa sumer.  Bila masuk kapal terbang, barulah terasa sgt best naik A380 ni, besor dan kami dapat tempat duduk di bahagian belakang.  Semasa pesawat sedang bergerak untuk queue take off, tetiba kami dimaklumkan kapal ada problem dan kena g hanger untuk baiki.  Jadi kapal delay ler 4 jam, kena turun dan melepak mkn kat dalam airport saja.  Alhamdulilah dalam jam 2.00 petang baru kapal bertolak ke London.  Penerbangan hampir 13 jam, semasa dalam kapal tu memula sgt bosan.  Paling lama naik kapal dulu ke Gold Coast ambik masa 7 jam, yg ni 13 jam.  Sekali sekala pergi belakang kat area2 tandas tu mengerakkan badan apa yg patut dan bersosial, ada jumpa sorang kakak tu nak bercuti jgk kat London, byk tip dia kasi.  Dalam flight ni mostly org putih, jadi kalo jumpa orang melayu tu kira best ler.  Kekadang saja je duduk lepak termenung kat tangga yg menuju business class kat atas, suasa gelap sebab lampu dipadamkan untuk kasi sumer orang tidur lena, aku jek tak reti2 nak tido.  Toilet kat belakang ni ada byk jgk, ada jgk ruangan kecik kalo nak solat.

Yummyyy...

Aktiviti kami dalam tu adalah tgok filem, membuta, bersosial  atau tgok pergerakan kapal terbang dalam skin depan mata.  Kat skin boleh tgok kedudukan kapal kat peta, berapa jam lagi nak sampai, suhu di luar dll.  Dari KL kapal ni lalu laut andaman menuju ke India pahtu ke Afghanistan, pahtu menuju Rusia, g Amsterdam dan London.  6 jam pertama tu sgt lama rasanya, selepas tu dah rasa cepat dan tak sabar dah nak jejak kaki ke bumi England tuh.  Makan 2 kali dalam kapal dan sekali dapat jajan, air pun dorang akan serve dalam 2 jam sekali.  Kalo nak air just panggil pramugari tuk minta air. Ada jgk dgr pelancong bergosip, dorg ckp tragedi MH370 ni akan beri kesan pada sales MAS.  Sedih plak masa tu dan berdoa supaya MAS akan dapat bertahan. Lepas ni kena naik MAS lah, kasi support MAS.

Cekap

Sampai London baru tau yang kes kami berpatah balik ke hanger masuk berita, tapi tak pasti masuk tv apa.  Dikatakan flight kami berpatah balik, terasa macam havoc sgt pun dikatakan berpatah balik sbb kami sebenarnya belum pun terbang lagik. Biasa le kan berita2 ni tak boleh percaya sgt.

Dah flight kami delay, jadi dalam jam 9 malam lah waktu tempatan kami sampai ke Terminal 4, Heathrow.  Imigresen tak cerewet sgt, makanan pun dia tak periksa.  Lgpun kami sumer hanya bawa mknn segera dan makanan dalam tin ajek kan, tak bawalah daging fresh atau makanan berair sgt.  Kat imigresen ada jgk ditanya tujuan dtg London dll.   Ms A dan kawan dia yang kami tumpang rumah dah risau dah, takut sesat.  Daku plak mmg xroaming hendfon.  Tapi direction dari airport ke rumah tumpangan kami tu mmg dah tahu dah.

Peta Underground di London dan Metro di Paris boleh upload dalam smartphone.  Tapi rasanya kena print jgklah sbb masa g Paris hari tu xbwk powerbank dan international adapter, dah abis bateri kat Paris.  Nasib baik ingat2 lupa nak naik tren dari Victoria ke White City.

Metro dan RER map yang hubby kasi, dia dulu ambik banyak bende ni masa pegi sana tahun lepas.  Berpinar bijik mata nak mentelaah map nih.

Sempat berselfie

Daffodil

Keluar dari balai ketibaan, kami terus cari singboard Underground.  Agak jauh jugak menapaknya.  Bila sampai stesen tu terus pegi ke mesin tiket, tak reti plak nak beli.  Pahtu baru nampak ada orang beratur kat kaunter, terus beli Oyster Card kat situ.  Kami naik Piccadilly line ke Hammersmith.  Terbangang2 jgk le memula naik underground ni tapi lebih kurang sama aje le ngan LRT kat Malaysia pun, yg penting kena tgok org buat caner dulu.  Tren ni bagus sbb setiap 8-12 minit ada tren, jadik boleh lagi nak bersantai2 tgok org sekeliling dulu.  Kami dengan beg besar turun kat stesen Hammersmith dan kat situ ada stesen bas...naik bas menuju ke White City, rumah kawan Ms. A.  Tumpang berbayar tau bukan free, tapi murah le banding dok kat hotel kan.  Kalau tak tumpang rumah orang, boleh je tempah hostel kat Malaysian Hall dgn bayaran berpatutan.

Makanan yg kami bawak, jimat.  Paling berat nasi impit, dalam cuaca sejuk mcm ni boleh tahan 3 hari tanpa masuk peti ais.  Untuk tahu barang yg boleh bawa ke tidak klik sini.

Sampai rumah tumpangan tu kami sewa bilik yang ada katil double decker.  Sampai terus membuta ajek sbb perut pun masih kenyang lagi.  Tak sabar untuk menjelajah bumi London esok pagi.

Trip ke London ni mmg sy sediakan tentatif yang detail sbb sy pergi berdua aje dgn Kak S.  Sy sertakan tentatif program untuk rujukan korang yea, sakit pala tau buat tentatif ni.  Masa ni pound sgt mahal berbanding tahun lepas masa hubby pegi.  Sy tukar kat money changer kat Cheras dalam 5.49 untuk pound dan 4.59 untuk euro.  Sy tukar duit euro untuk pergi Paris nanti.  Kat bawah ni bajet seorang untuk rujukan korang, bajet ni utk yg asas aje tau...tak termasuk shopping Longchamp, Clarks, Tefal, MK, LV, souvenir, air, jajan korang tuh.

LONDON Tiket MAS =  RM2850

St Christopher Inn, 2 mlm = 72 euro
RER tiket ke Factory outlet di Val de Europe = 13 euro
METRO, 3 days pass Paris = 24 euro

Sumernya  RM6k+++ jgk ler.  Tapi percutian ni berbaloi bagi saya sebab sy pergi semua tempat yang sy nak pergi kecuali Amsterdam sbb Kak S ni lambat bgtau yg dia ada saudara kat sana.  Kalo bgtau awal boleh jgk pegi Amsterdam.  Tapi kena tambah hari le sbb pergi byk sgt tempat nanti tak sempat plak nak shopping kat London.

Bersambung pada entry London Day 2 plak yea, yg lebih detail lagi. Entry Day 1 ni lebih pada informasi sbb kami tak sempat nak ambik2 gambar masa hari pertama ini.

Tentatif program 1
Yg O/OP tu kalo tak silap peak hour dan waktu biasa

Tentatif program 2

Ni stesen Underground dan kedai2 berhampiran, masa tak banyak jadi kena plan shopping baek punya.  Jauh jgk jarak antara 2 stesen ni rupanya, seharian jln pun tak habis cover sepjg 4 stesen nih. Paling best rasanya shopping dari Oxford street ke Bond Street.

Ni tempat lawatan kat Paris dan stesen Metro terdekat.  Tapi tak pergi pun sumer tempat ni, dpt pegi sebahagian ajek.

TERIMA KASIH SUDI BACA BLOG SAYA
*LOVE*

1. hai ;)
    seronok baca trip ke LHR awak ni
    betul tu, berita ni banyak yang diputar belit
    sy tahu pasal flight patah balik, sebenarnya belum terbang pun
    tp berota kata dah terbang n patah balik
    my fren satu flight dgn awak, skrg masih di london belum balik g
    dia gi kursus masak2

1. Tq Sis Irfa. Flight yg sama, ooo mmg ada nampak jgk beberapa org Malaysia yg satu flight hari tu. Best nyer belajar masak, hari tu nampak mcm2 pastry kat sana tapi telan air liur je le. :)

2. subhanallah cantiknya london di musim bunga...baru2 ni saya pergi musim winter agak gloomy sikit..moga ada lagi rezeki saya untuk ke sana time springgg..

btw jemput ke blog saya. kadang saya ada ceritakan mengenai bisnes online yg saya buat secara sambilan sekarang. salam kenal :)

1. Tq Cikgu....salam perkenalan jgk dari saya. Sy pun harap ada rezeki nak repeat London nih, sy nak pegi masa winter plak...nak guling2 atas salji. :) Semoga business cikgu makin maju...

3. This comment has been removed by the author.

1. salam kak bai...sangat terkesima wehhh aku..syabas, gud job kak dengan sharing ni..mana taknya saya yang tak pernah jejak kaki ke london, paris dll tu pun rasa teruja sangat!

2. Wslm. Tq..tq MR. Mmg best sgt London ni, berbaloi lah menabung. Terasa nak repeat plak 5 tahun lagi..heheheheee

4. This comment has been removed by the author.

5. Salam pn bahiyah..best nya g London..insyaAllah nak kumpul duit pegi bawa anak2 juga nanti..ada rezeki hujung tahun ni kami bw anak2 pg tengok kangaroo..anyway nt boleh share tips2 travel lagi yer!

1. W'salam. Tq Sue. Wah best nyer tgok kangaroo, sy teringin nak pegi Melbourne. Insyallah akan kongsi percutian bajet sy. :)

6. Salam Puan Bahiyah. Saya plan nak ke london dan paris Sept ni. Nak tanye sewa kereta 40pound sehari tu dekat comp kereta apa? Thank u

1. Wsalam Bella, minta maaf sbb sewa kereta tu di Cardiff bukan di London, itu pun kedai kecik aje dekat dengan rumah kawan saya. :)

7. Salam kak..tiket ke stonehenge tu beli dgn comp ape ye.. Saya survey takde yg murah mcm tu pun.. Paling murah evan evans tour offer £30.. Mahal tu..

1. Wslm Hafeeza. Kami pergi Stonehenge ni dr Cardiff, drive sendiri dari sana. Tiket ni beli kat kaunter tiket kat pintu masuk Stonehenge tu. Tiket ni termasuk tram pergi balik sbb kena naik tram dalam 20 minit ke tapak Stonehenge ni dari pintu masuk tuh. :)

8. Owh yeke..patutla..terima kasih kak..

9. salam...boleh tak share itinerary ke London and Paris, insyaAllah hujung saya akan ke London masa krismas. Kalau boleh share tempat yang menarik di London dan Paris dan shopping yang best. email: roseusoff@gmail.com Tq

1. slm kak.. bole email ke saya x itinerary ke london? slim4ubyfh@gmail.com

10. As Salam Puan, mintak tlg email kan and share your itinerary ke London & Paris blh? am going with my wife 26/9-4/10 nanti. mana tau pengalaman puan blh membantu kami bedua. terima kasih.

11. Salam,..Saya akan ke London pada 4 Sept 2014, saya rasa rumah yg puan stay di London tu..rumah yg sama saya akan tinggal di sana..Du Cane Road kan?

1. Iye, sama nama jln nyer. Kat situ ada beberapa org kita yg boleh sewakan bilik, rumah tumpangan kami level G, depan pintu rumah stesen bus. :)

12. Salam Puan,

Menarik baca blog puan. Saya sibuk plan untuk ke sana pada 24 Dec- 2 Jan tahun ni. Boleh x puan kongsi beberapa contact atau tempat yang sesuai ke sana. Tempat tinggal di london sekali.

Email ke mohdazreenhisyam@yahoo.com

1. Tempat tinggal boleh dok kat Malaysian Hall. Ada 1 group yg saya jumpa tu dorang duduk kat Tune Hotel Paddington.

13. Salam Puan,
    Menarik baca blog puan. Saya pun tengah plan untk ke sana dalam 24 Dec- 2 Jan. Mohon puan kongsi tempat tinggal yang sesuai di London.
    Email saya mohdazreenhisyam@yahoo.com

14. Puan,

Sekiranya tidak keberatan boleh x email kat saya contact no. tempat puan menginap di London tu .. 5 mlm = 75pound?? mmg murah.. lgipun saya perlukan tempat tinggal pada 10hb sept nnt..sbb tuan rumah tu xdpt sediakan bilik utk saya pada tarikh tersebut..

ed_71077@yahoo.com

15. salam puan, boleh dapatkan itenari percutian...saya first time takut ler tersesat karang naya lak...email : hyzah@yahoo.com

16. as-salam kak..bley emailkan itenary percutian akak semasa di london dan paris..email : bariah.kubtel@gmail.com..thankz akak..

17. kak klo g london lagi nk ikot trip bole hu hu

farish

1. Aiyooo...tak boleh selalu g London ni, kang jatuh muflis plak :)

18. kak..saya plan nk ke london paris 16-11 -26.11.14 nnti..mohon share iternary :ohairul@tm.com.my..
    TQ

1. Kak ujeng..saya juga akan ke london u period yg sama. Bila mungkin tak ke bath stonehenge coswolds bisa bersama
      Salam estidadan88@yahoo.com

2. salam kenal...saya seronok baca bab terbangang2 tu..hahaha...selalu mula2 memang macam tu...pastu baru kita cerdik sikit kan? hahaa...saya baru survey2 trip nak ke sana..terjumpa blog ini..Boleh ke saya nak minta salinan itenarary tu? nak plan.. :) mizzfyda@yahoo.com..terima kasih...

19. puan mohon maklumat rumah tumpang puan duduk di london dan bagaimana nak buat tempahan

1. Sorry, ni rumah kawan sy punya kawan. Bukan rumah tumpangan betul2 pun. :)

20. puan mohon maklumat rumah tumpang puan duduk di london dan bagaimana nak buat tempahan. mohon emel saya zuraidahzuki@yahoo.com.my.terima kasih

21. Salam puan,bleh puan emelkan tentative puan?nmpk menarik sbb puan ada nyatakan stesen yg terdekat..so bleh study dlu sblm pegi nt..hehe ni emel sy nurfarhanaalias@yahoo.com.my tq puan

22. Sorry, tumpang iklan ye Tuan Blog...

Kepada sesiapa yang nak melawat kota London, kami ada menyediakan servis penginapan budget di London :

Homestay di london

TQ n sorry again..

23. Very informative! Puan, kalau x keberatan mohon share intenary puan ke london & paris boleh? Email ke aliya_ann@yahoo.com. Terima kasih daun keladi.

Liyana

24. Salam sis, very interesting sangat entry yang ni. Saya nak tanya total bajet yg sis spent kat sana mmg approximately 6k la yer? Saya nak tahu berapa bajet utk ke sana, bercadang nak ke sana nanti InshaAllah :)

1. Wslm. Bajet tu tak termasuk penginapan di London dan Cardiff sbb masa kat London sy tumpang rumah kawan kpd kawan sy dengan sedikit bayaran dan dok free kat Cardiff. :)

25. Salam...seronok baca pengalaman pn bahiyah ni. Saya pun berangan nk ke sana dgn family. Cuma tak tau lg bila nk pergi sbb ank yg plg kecil pun baru 2 tahun. Nk tunggu ank besar sket baru best nk ke sana. Nak pergi satu family ni mesti bajet pun kena besar. Saya tak suka ambil travel agent sbb tak nak terikat dgn jadual tour. Bawa ank2 ni kena ikut time sendiri. Pergi holiday ke Australia pun saya pergi sendiri je. Tapi mmg kena study dr blog la sblm pergi. In sya Allah, penglaman puan ni blh la saya jadikan panduan nnt. Terima kasih sbb tulis byk info kat sini.

1. Wslm. Terima kasih sbb sudi baca blog sy. :)

26. Salam puan..boleh tak emelkan saya full itinerary trip ni beserta bajet. emel saya azrina_zakaria@yahoo.com.Terima kasih.

27. Salam,boleh emelkan itinerary trip London dan paris? Email sy nfaseeha@gmail.com.. Tq :D

28. Terbaik la blog ni... Banyak maklumat berguna until jadikan panduan... Tq for sharing....;-)

29. Puan. Minta full itinerary dan bajet London dan Paris email saya botakkelana@yahoo.com. TQVM

30. AsSalam. Saya bercadang hendak pergi ke london & paris. Saya rasa nak ikut tempat lawatan puan. Boleh puan emailkan detail itenerary pd saya. Email saya norain63@gmail. Mohon Puan tulis station atau tube yg perlu di ambil. Saya takut sesat.
    T. Kasih byk kerana mbantu.

31. Salam puan, menarik la tengok puan di london. Boleh email itinerary ke myrasukiman@yahoo.com.my. Timakacih...

32. Salam Kak Bahiyah, awal Dec ni sy akan ke Paris and London. bole Kak Bahiyah share full itenary? email pada sy di: nurulmz@gmail.com. Tq for sharing Kak :)

33. Salam Kak,

Suka baca blog akak cos very detail. Akhir thn ni saya akan ke London. bole share itenery x? emel kt helmiborhan@yahoo.com. thx Kak,

34. salam kak,

Good update and sgt details. bole share itin tak? zhaftphang@yahoo.com thx

35. assalamualaikum kak.. mohon bantuan jika akak bule kongsikan itineraries trip akak ni x.. bule email kepada sy. nida.abidin@gmail.com

36. As salam puan

Saya akan ke London pd 22 Dec ni...Boleh puan emelkan detail itinerary dan budget pd saya. Emel saya ira_azhar@yahoo.com. Mohon puan tulis station dan tube yg perlu diambil.
    Semoga ia menjadi panduan pd saya nanti.
    Sekian, terina kasih

37. Salam puan, boleh email ittnry london paris kpd saya jihad4iman@yahoo.com. dis ni nk gi. Barakallah...

38. Good Info, penceritaan yg santai disertakan dgn gambar2 yg menarik

39. Assalamualaikum kak, nk mtx akk share itenerary perjalanan akk di london n paris blh x? Email sy aein939@gmail.com. Tq for sharing kak. May Allah bless you 😊

40. Assalamualaikum puan..boleh bagi itinerary perjalanan puan Di London Dan Paris..Emel sya aien.nurainzulkaflin@gmail.com...tq

41. As salaam puan, seronok baca blog awak. Boleh email kakak itinerary perjalanan puan. Kakak intend nak pergi December ini. Email address kakak: masrurah.buang@rajahtann.com.
    Many thanks in advance dear.

42. Assalamualaikum puan..boleh bagi itinerary perjalanan puan Di London Dan Paris..Emel saya alingemini28@gmail.com ... tq

43. Salam puan boleh saya dapat kan itenarary london paris dari puan..saya akan ke london paris pada 20 dec ni. Email saya: hasmawatie@gmail.com

44. assalamualaikum.
    Puan, blh x nak pinjam itinerary di london?
    email: markshareen@yahoo.com
    tq puan!

45. Salam... minta puan emailkan ittenarry london dan paris.. tq

46. AsSalam..boleh tolong emailkan itinerary London-Paris?
    clazainal@yahoo.com

47. Salam kak... Sy planning nk pergi london dan paris tahun depan... Akak masih simpan lg ke ittenarry akak... Boleh email dekat sy tak.

cndy_gurlz@yahoo.com / nur.haliza@symphony.com.my

Tq kak.

48. Salam puan..blog puan sgt menarik dan informative :) sy plan nk ke London n Paris pertengahan february ni..boleh puan emailkan itinerary London-Paris?

hafizadibah92@gmail.com

49. Salam..sis bleh tlg emelkn itinerary trip london-paris..hrp dpt membantu trip sy..tq..miszety_8489@yahoo.com

50. As Salam..sis bleh tlg emailkn itinerary trip london-paris..sebab tak sempat nak buat survey sendiri. hrp sgt itinerary sis dpt membantu trip sy..thanks..
    airin_shahmi@yahoo.com

51. A/kum..seronok baca blog ni, tq for sharing, bole x tlg emailkan iternarary & tentatif program london - paris, bole jdkan pedoman utk saya ke sana dec 2015, email saya jureena05@yahoo.com.my,
    tqvm.

52. Tqvm...for sharing. We plan to have a family trip holiday next sept to London...but no idea how to go with other group from Malaysia ..
    Email itenarary
    azilronasyraaf2@yahoo.com

53. Assalam'kum..thanks kak sbb blog akak ni byk membantu tips2 penting ke negara UK..sya ada sikit soalan berkenaan di London..sya akn travel pd ujung May 2015 ni rasanya musim bunga kot..klu dr stesen St Pancras nak ke stonehange kite kena stop kat stesen mana ye?dan nk beli tiket bus ke stonehange dr stesen mana pula?hrp akak xkeberatan meng Email sya utk sdikit info dan tips,,bole email sya di anz6079@gmail.com.Thank akak have a nice day.

1. Minta maaf Anon, sy tak tahu mcmana nak pergi Stonehedge dr London sbb sy sewa kereta dari Cqrdiff

54. Slm sis..bole share x itenary london paris.email to ejad83@yahoo.com

55. Salam kak. Sy nak tanya..harga tiket beli di matta fair wajib bayar on da spot ke? Sebab sy plan nak ke uk bulan may 2015 ni. X silap matta fair lagi beberapa hari je..13-15 march 2015. Boleh share sikit pasal pembelian tiket? Tq..

1. Wslm. Sy beli masa promosi matta fair tp xder lah beli kat booth MAS tuh. Sy blik rumah dan beli online guna kad kredit. 😄

56. Salam boleh share itinerary puan tak?saya akan ke london pd 22may 2025 hingga 2 jun 2015 ni..masa singkat sbb kn attend conference di sana so nk rancang tmpat yg menarik utk visit n shopping
    emel saya haz_sha@yahoo.com tqvm

57. Salam boleh share itinerary puan tak?saya akan ke london pd 22may 2025 hingga 2 jun 2015 ni..masa singkat sbb kn attend conference di sana so nk rancang tmpat yg menarik utk visit n shopping

58. Salam puan. Boleh tak share itinerary puan pada saya lilyjamaludin@hotmail.com. Terima kasih puan :)

59. Salam kak, mohon share itinerary full untuk saya kesana May 2015 ni. Email: me28yours@yahoo.com.my. Tq so much

60. Salam kak Bahiyah, mohon share full itinerary. Saya akan ke sana hujung Mei ni. Moga boleh jadi panduan. Email : rileksshinchan@yahoo.com.
    Tq kak. :)

61. assalam

Puan, boleh share itenerary puan ke london. email saya maziana_76@yahoo.com
    Dan saya nak tanye sikit, kalau saya bercuti ke london sorang2, what do you think? is it safe?

62. This comment has been removed by the author.

63. Salam kak,

Best nyer tgk gambar2 akak tu...Boleh tak share itinerary ke London and Paris..emel ke nurul1078@gmail.com

64. nak minta share itinary ke LOndon, Paris tu boleh....asnibustaman@yahoo.com

65. nak minta share itinary ke LOndon, Paris tu boleh....asnibustaman@yahoo.com

66. Assalam puan. terima kasih atas berkongsi pengalaman ke london dan paris. Saya berminat itinary puan utk rujukan saya. Boleh email kepada saya mamatacha@gmail.com. Terima kasih

67. lengkap banget kayanya mba :D penulis yang hebat :D
    takjub aku ...
    kapan ya aku bisa kesana ...rasanya pengen bawa anak n keluarga :D ihihihihi
    makasih ya

main juga ke blo aku

blog fashion style wanit

kencan wanita indonesia Hotel booking

68. Salam puan. terima kasih atas berkongsi pengalaman ke london dan paris. Saya berminat itinary puan utk rujukan saya. Boleh email kepada saya ai_aien@yahoo.com

69. Salam puab bahiyah. saya plan hendak bercuti ke london dan paris akhir tahun ini. boleh saya dapatkan itinary puan semasa bercuti ke sana ?
    email saya rushdimn@gmail.com
    tk

70. Salam puan bahiyah :)
    Write up yg sgt informative, harap puan sudi share ittinerary puan di email saya qleya.anna@yahoo.com. Terima kasih! :)

71. salam puan,

saya dari kecik selalu gi obersea dgn parents, study pun us dan uk, dah keje kawin pun selalu ke sana.. tapi trip puan ni mmg kemas dan menarik, mcm buat homework puan susun program.. ada tempat saya pun xpernah pegi :) well done. you should sell economy packages hahah.. silap2 bley cover ur trip.

1. Wslm. Terima kasih. Terasa rajinnya dulu2 kumpul info nih. Dulu letak dlm blog utk rujukan sendiri jek dan nak share dgn reader. Tak sangka plak ramai org google, dpt byk feedback plak tuh. Kami laki bini mmg teringin sgt nak pegi US tuh, tp skrg pusing2 dlm europe ajek dulu.

72. assalamualikum kak BA. thanks sbb share info2 ni. boleh kalau saya nk minta itinerary akak? cthajaribrahim7@gmail.com
    terima kasih in advance kak

73. Assalamualaikum . Sy akan p ke london utk attachment kje dlm bulan 10 ni. Boleh sy dptkn itinerary to london n paris puan ? azlinazira301@gmail
    com. TIA

74. Hi Ma'am. I'm really impressed with your London Itinerary, would appreciate if you can share it with me as I'm flying for 1st London vacation on October. I have done my research but your blog really helped me to have a budget and well rounded vacation. My email is salinikasee@gmail.com

75. Salam kak bahiyah,
    Saya kesana 1sept ni, boleh tlg share itinerary ke email shaz_997@yahoo.com

Terima kasih kak.

76. Assalamualaikum..Boleh saya tanya kad kredit apa boleh guna untuk shopping di Paris atau London? Sebab bulan depan saya pergi trip kat sana, so malas nak tukar duit lagi mahal rasanya. Terima Kasih

1. Wslm, sy pakai CC CIMB jek, kalo first time pegi mungkin kena call customer service cimb dulu tanya boleh guna kat oversee ke tidak. Kalo utk shopping mall biasa boleh guna je CC biasa tp hari tu utk beli tiket metro kat paris guna mesin hanya boleh guna CC europe sahaja.

77. salam puan

boleh dapatkan itinerary london paris jugak?

mawaddah30@gmail.com

78. Salam, mohon laluan utk;
    Homestay & Transportation

Makan Angin London
    SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK Tour) dengan kadar berpatutan.
    HUBUNGI @
    Whatsapp di +44 7478 684277
    Facebook page: Makan Angin London
    Instagram: makananginlondon
    Website: http://ukhomestaypengangkutanlondon.blogspot.co.uk/

79. Salam, mohon laluan utk;
    Homestay & Transportation

Makan Angin London
    SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK Tour) dengan kadar berpatutan.
    HUBUNGI @
    Whatsapp di +44 7478 684277
    Facebook page: Makan Angin London
    Instagram: makananginlondon
    Website: http://ukhomestaypengangkutanlondon.blogspot.co.uk/

80. Assalam...fuhh..tq Puan Bahiyah.....klik google2 blog ni ada di page pertama...banyak info untuk ke uk..suami minta saya buatkan program..mana nak pergi dulu...blur lagi sebab tak pernah sampai ..ini juga destinasi impian saya...byk tempat shopping kan?..duit menabung khas utk shopping je ni....cukup ke idok ler...hehehe..apa2 pun terima kasih...boleh saya gunakan info dr blog puan...tq

81. Assalam...fuhh..tq Puan Bahiyah.....klik google2 blog ni ada di page pertama...banyak info untuk ke uk..suami minta saya buatkan program..mana nak pergi dulu...blur lagi sebab tak pernah sampai ..ini juga destinasi impian saya...byk tempat shopping kan?..duit menabung khas utk shopping je ni....cukup ke idok ler...hehehe..apa2 pun terima kasih...boleh saya gunakan info dr blog puan...tq

82. Salam Puan,
    Boleh share itinerary kat mwadym@gmail.com. Terima kasih

83. Salam Puan,
    Boleh share itinerary kat lynda.zhafor@gmail.com. Terima kasih

84. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Riko Adryansyah
    Mobile : +6281365654104 ( WhatsApp )
    E-Mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

85. Alhamdulillah...Kami dah selamat perjalanan sepanjang di London Dis baru ni...hari pertama belum sepenuhnya faham laluan train...taxi alhamdulillah...esoknya dah lancar...Paris pun sama...tq blog ni...Kami ke bicester village naik train Marylebone ...senang je bila kita dah faham kan sis...

1. Terima kasih Ayza. Bestkan London :)

86. Salam Puan,
    Boleh share itinerary kat gyer78@yahoo.com. Saya dahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih.

87. Salam Puan. mohon share full itinerary haniffzulkafli@gmail.com
    kami akan bercuti bulan depan. terima kasih Puan.

88. Perkhidmatan pos antarabangsa paling murah!
    Gunalah Viabox. Antara kelebihan Viabox adalah 100% keahlian percuma, tiada caj pemprosesan dan tia caj tersembunyi. Barangan anda dijamin selamat dan penghantaran dijamin laju. Maklumat lanjut boleh di dapati di www.viabox.com.

89. salam, Puan
    Boleh kongsikan itinerary?

ladyfadyla@yahoo.com

terima kasih

90. Hi...tumpang Tanya. ..masa pergi Paris dari London. ..document apa yang diperlukan..saya tahu visa take payah.how abt travel insurance? Tolong share. .tq..

1. Hi, dulu sy tak ambik travel insurance. Tapi saya pergi dah lama tahun 2014, sekarang ni xpasti keperluannya.

91. Salam Puan. Maaf mengganggu. Puan, Saya sangat berminat dgn itinerary Puan. Saya merancang nak membawa ibu bapa saya ke london bulan 8 ini. Boleh share dengan Saya? Email saya : adzmi92@gmail.com

92. Salam Puan. Maaf mengganggu. Puan, Saya sangat berminat dgn itinerary Puan. Saya merancang nak membawa ibu bapa saya ke london bulan 8 ini. Boleh share dengan Saya? Email saya : adzmi92@gmail.com

93. Salam puan, mohon share itenary boleh tak..terima kasih..ahmadgeronimo@yahoo.com

94. salam...puan blh share iterinary x?hazlin1984@gmail.com..trima ksh..

95. Assalamualaikum Puan, boleh ke share your itinerary ke London & Paris?Pengalaman puan blh membantu kami sekeluarga. Kami plan nak pergi Jan tahun depan. terima kasih dan semoga puan dipermudahkan segala urusan..ameen.... saifulc2e@gmail.com

96. Assalamualaikum Puan, boleh ke share your itinerary ke London & Paris?Pengalaman puan blh membantu kami sekeluarga. Kami plan nak pergi Jan tahun depan. terima kasih dan semoga puan dipermudahkan segala urusan..ameen.... saifulc2e@gmail.com

97. salam kak.boleh x emelkan sy itenarary sepanjang berada di london cardiff paris.insyaallah bulan 3 ni sy nk ke sana. ni emel sy. naimleha88@gmail.com
    tq ye :)

98. Puan,teruja bila membaca blog puan ttg percutian bajet ini..boleh tak share itinerary ke London and Paris, insyaAllah Feb'17 akan ke sana. Kalau boleh share itinerary,tempat yang menarik di London dan Paris,tpt shopping yang best,tpt penginapan dan bajet.TQ email: norhayatisd74@gmail.com

99. assalamualaikum puan.saya berminat utk mendapatkan itinerari puan. boleh emel saya hanaan_normi@yahoo.com

100. Salam.

Puan, boleh share itinerary? Boleh email saya ke shaukiium@gmail.com

101. salam..sy berminat utk dapatkan iternary. mohon email ke lilyros8585@gmail.com

terima kasih.

102. Puan,memang teruja bila membaca blog puan ttg percutian bajet ini..boleh tak share itinerary ke London and Paris,
    insya Allah November ni akan ke sana.

TQ
    email: salehahabdulmunim@gmail.com

103. Assalammualaikum sis, bestnya bc psl
    Percutian sis.. sis sy plan nak
    Kesana dlm ms terdekat ni, boleh ke sis share kan tmpt menarik, itenary dan cost sebenar kesana.. email sy - azu7379@yahoo.com . Terima kasih