Monday, 29 April 2013

Jambu air atas awan

Salam kengkawan

Saja nak share pokok jambu air kat balkoni yg tgh menunggu masak. Ni buah dia yg pertama. Hari tu ada 8 bijik tp sbb nak kasi buah dia besar, sy petik 3 bijik tinggalkan 5 bijik jek.  Ni pun tak tau dah masak ke belum ni, nampak ada masih hijau2 lg kat buahnya.  Pokok ni tanam kat pasu jek. Ada lg beberapa putik tgh berkembang dan ada jgk yg masih kuncup. Geram tgok buah ni, tak sia2 rajin siram dgn air beras dan air kepala udang.  Skrg ni pokok ni aktif jgk menambah daun.  Letak kerusi kecik kat bawah pokok ni, merasa le jgk bersantai bawah rimbunan daun2nya yg comel nih, terasa sejuk jek.

Tak sabar dah nak petik tapi buah yg pertama ni nak tunggu sampai dia masak betul.  Nak tengok sampai mana buah ni boleh membesar.  Hari tu tinggalkan berapa hari dan minta tlg jiran jiruskan.  Hmmmm makin sihat dia, mmg terbaik le jiran sebelah ni.  :)






 Jambu air dah masak

Ok le jgk, byk jgk buah dia...sy cuma letak baja tahi kambing je.  Nampaknya nak kena cari pasu yg besar sikit baru le dia lagi membesar sebagai johan..


No comments:

Post a Comment