Saturday, 18 February 2012

Resepi Mihun Goreng Tomyam

Salam perkenalan

Bila my frend Ms N buat entry pasal mihun goreng ni, tetiba macam nak kasi resepi Mihun Goreng Tomyam plak.  Dengki kan..

Biasa le dah kawin ni beza dari masa bujang.  Masa bujang masak le apa saja, masuk jek sumer.  Tapi bila hidup berdua ni kita kena fikirkan jugak pasal orang sebelah kita ni.  Kang kalo masak yang tak ikut citarasa dia, dia tak nak makan plak...kita plak terasa hati dan majuk berhari-hari.  Opssss..

Dulu2 suka jugak goreng bihun, lama2 terasa nak cari kelainan le plak kan.  Orang sebelah ni plak jenis yang tak nak makan berulang, kiranya kalao nak masak tuh sebulan sekali le boleh.  Tak boleh selalu...jadi kita as wife ni kena le kretif skit le kan.  Ni saya share resepinya dulu, gambar nanti2 le dulu, rasanya rupanya sama jek macam mihun goreng tapi rasa dia jek lain.  Enjoy it!!!  Saya ni jenis bantai suka hari jek, entry masuk citer dulu, gambar nanti2 masukkan. Sorry yek..

Bihun goreng tomyam

Setengah peket bihun (direndam dengan air dalam setengah jam kasi dia lembut)
Setengah perencah tomyam Adabi dalam peket (ada yang gantung jual kat kedai dalam RM1.20 sepeket tuh)
2 biji tomato
3 tbs cili kisar
1/2 tbs sos tiram
2 ulas bawang putih -di hilis
2 biji bawang merah -di hiris
Garam dan gula secukup rasa
2 potong dada ayam (biasa sy beli ayam potong kat Kedai Pak Aji) -dipotong dadu

Cara-cara:

Tumis bawang putih dan merah sampai wangi.  Masukkan cili kisar, sos tiram dan perencah tomyam.  Masukkan ayam dan masak sampai ayam masak.  Masukkan garam dan gula secukup rasa.  Bila dah letak perencah tomyam ni, rasa garam dia dah ada jadik letak skit je pun garam lagi pun dah ok, ikut citarasa masing2 le.  Masukkan bihun tadi dan goreng sampai masak.  Akhir sekali letak tomato dan gaul lagi dan tutup api.  Sedia untuk dihidang.  Boleh letak timun dan hirisan cili merah sebagai hiasan.

Kawan saya penah bagi petua yang mak dia ajar.  Bila kita goreng bihun/mi, nak tau dah masa ke belum bihun tu senang jek.  Tengok lepas kita gaul2 tuh kan, akan ada seakan2 wap keluar dari bihun tuh.  Itu tandanya dah ok le tuh. Bila masak ni kita kena pandai jaga apinya dan kalau letak garam tu letak skit2 dulu.  Jangan terus letak banyak nanti termasin plak.  Rasa dulu skit sebelum hidang kat orang. 







No comments:

Post a Comment